Εκπαιδευτικοί

Τι μπορώ να κάνω ως εκπαιδευτικός

Ο ρόλος του σύγχρονου εκπαιδευτικού αφορά τη συνολική ανάπτυξη του παιδιού και όχι αποκλειστικά τη μετάδοση γνώσεων. Υπό αυτό το πρίσμα, οι εκπαιδευτικοί είναι ένας πολύ σημαντικός κρίκος στην ασφάλεια των παιδιών ενάντια στην κακοποίηση ή την παραμέληση. Το Σωματείο ΕΛΙΖΑ επιδιώκει τη συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τόσο μέσω των προγραμμάτων του όσο και με την απευθείας ενημέρωση σε παιδικούς σταθμούς και δημοτικά σχολεία για τα ευαίσθητα ζητήματα της παιδικής κακοποίησης ή-και παραμέλησης.

Το σημαντικότερο που μπορεί να κάνει ο δάσκαλος ή ο νηπιαγωγός είναι να παρατηρεί τους μαθητές του και να είναι υποψιασμένος για τα πιθανά σημάδια που μπορεί να φανερώνουν ότι το παιδί υφίσταται κάποια μορφή κακοποίησης ή παραμέλησης. Τα σημάδια αυτά μπορεί να είναι σωματικά, όπως ύποπτες αμυχές, τραύματα, συχνά και αδικαιολόγητα χτυπήματα ή ραγδαίες αλλαγές στη συμπεριφορά του παιδιού που παραπέμπουν σε πιθανή σεξουαλική κακοποίηση.

Ενημερωθείτε  για το τι ακριβώς σημαίνει παιδική κακοποίηση και ποιες μορφές περιλαμβάνει και μιλήστε στα παιδιά για τα δικαιώματά τους, αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν τα ίδια να λένε ΟΧΙ και να προστατεύουν τον εαυτό τους.

Πώς πρέπει να αντιδράσω εάν υποψιάζομαι ότι κάποιο παιδί στην τάξη μου είναι θύμα κακοποίησης ή παραμέλησης:

-Παραμένω ψύχραιμος-η και διαθέσιμος-η για να μιλήσει το παιδί και εξασφαλίζω τον απαραίτητο χώρο και χρόνο

-Δεν εκφράζω αμφισβήτιση.  Ακούω το παιδί και δε χρησιμοποιώ λέξεις που μπορεί να το φέρουν σε δύσκολη θέση

-Δε ζητάω από το παιδί να μου δείξει τραύματα ή αμυχές

-Δεν υπόσχομαι ότι θα το κρατήσω μυστικό και εξηγώ στο παιδί οτι πρέπει να το προστατέψω

-Τηλεφωνώ στη γραμμή βοηθείας 115 25 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί» και αναφέρω το γεγονός, προκειμένου να πάρω συμβουλές από τους ειδικούς

Τι υποχρεούμαι να κάνω ως εκπαιδευτικός εάν υποψιάζομαι ότι κάποιο παιδί είναι θύμα κακοποίησης ή παραμέλησης στο πλαίσιο της ευρύτερης οικογένειας

Εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ο οποίος, κατά την εκτέλεση του εκπαιδευτικού του έργου, με οποιονδήποτε τρόπο
πληροφορείται ή διαπιστώνει ότι έχει διαπραχθεί σε βάρος μαθητή έγκλημα ενδοοικογενειακής βίας, θα πρέπει να ενημερώνει, χωρίς καθυστέρηση, τον διευθυντή της σχολικής μονάδας. Ο διευθυντής της σχολικής μονάδας ανακοινώνει, αμέσως, την αξιόποινη πράξη στον αρμόδιο εισαγγελέα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 37 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, ή στην πλησιέστερη αστυνομική αρχή. Την ίδια υποχρέωση έχουν οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές των ιδιωτικών σχολείων, καθώς και οι υπεύθυνοι των πάσης φύσεως Μονάδων Προσχολικής Αγωγής (άρθ. 23 ν. 3500/2006).

Δεν περιμένω μέχρι να είναι πολύ αργά. Η έγκαιρη παρέμβαση είναι σωτήρια για τα παιδιά.

Πώς μπορώ να στηρίξω το ΕΛΙΖΑ σαν εκπαιδευτικός;

Οι εκπαιδευτικοί είναι σύμμαχοί μας στην προσπάθεια μας για την έγκαιρη πρόληψη φαινομένων κακοποίησης ή παραμέλησης των μικρών παιδιών. Μπορείτε να ενισχύσετε το έργο της Εταιρείας Κατά της Κακοποίησής του Παιδιού- ΕΛΙΖΑ με διάφορους τρόπους:

  • Μιλήστε για το Σωματείο ΕΛΙΖΑ στη διεύθυνση του σχολείου που εργάζεστε και ενημερώστε τους συναδέλφους σας για τη γραμμή 115 25.
  • Επικοινωνήστε μαζί μας προκειμένου να έρθουμε στο νηπιαγωγείο ή το δημοτικό σχολείο και να ενημερώσουμε γονείς και δασκάλους για την ανάγκη πρόληψης της παιδικής κακοποίησης ή παραμέλησης.
  • Ενισχύστε το έργο μας, μέσω σχολικών εκδηλώσεων όπως χριστουγεννιάτικα bazaar, πασχαλινές γιορτές ή θεατρικές παραστάσεις που θα οργανώσει το σχολείο σας.

Είμαστε στη διάθεσή σας, προκειμένου μαζί να δουλέψουμε για την προστασία των παιδιών που βρίσκονται σε κίνδυνο και να σπάσουμε τη σιωπή.