20 Ιουλίου 2022

Ακούστε, μιλήστε, απαντήστε — Υποστηρίξτε τη μάθηση του παιδιού σας

Τα περισσότερα παιδιά επιστρέφουν κάθε μέρα στο σπίτι με ιστορίες για να μοιραστούν. Εσείς όμως, το ακούτε προσεκτικά; Το παιδί σας πιθανόν να κάνει πολλές ερωτήσεις. Προσπαθείτε να τις απαντήσετε; Αν το κάνετε, τότε γνωρίζετε ήδη τα οφέλη του να αφιερώνετε χρόνο και προσοχή στο παιδί σας. Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν αυτές τις καθημερινές συζητήσεις ως ισχυρές αλληλεπιδράσεις, οι οποίες βοηθούν ενήλικες και παιδιά να διατηρούν επαφή και να περνούν ποιοτικό χρόνο μαζί. Αυτές οι αλληλεπιδράσεις υποστηρίζουν επίσης τη μάθηση των παιδιών. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές επικοινωνίας και παραδείγματα:

Αναγνωρίστε και αποδεχτείτε όλα τα συναισθήματα του παιδιού σας

Αυτό βοηθά το παιδί σας να νιώθει ασφάλεια και σιγουριά και να είναι πρόθυμο να μοιραστεί όλα τα είδη συναισθημάτων. “Αισθάνεσαι χαρούμενος; Βλέπω ένα μεγάλο χαμόγελο στο πρόσωπό σου”. “Φαίνεσαι λίγο λυπημένος. Υπάρχει κάτι για το οποίο θέλεις να μιλήσεις;”

Περιγράψτε τα επιτεύγματα του παιδιού αντί να λέτε απλώς “Μπράβο”

Με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα ξέρει ότι βλέπετε και εκτιμάτε τις προσπάθειές του. “Ουάου, πρόσθεσες πολλές τεθλασμένες γραμμές και κύκλους στη ζωγραφιά σου”.

Βοηθήστε το παιδί σας να συνδέσει οικείες εμπειρίες, ιδέες ή πληροφορίες

“Ξέρω ότι σου αρέσει το ροδάκινο. Σήμερα θα φάμε νεκταρίνι. Νομίζω ότι θα σου αρέσει εξίσου με το ροδάκινο. Τι λες;”.

Προσφέρετε μια μικρή πρόκληση για να ωθήσετε το παιδί σας να δοκιμάσει κάτι νέο ή λίγο πιο δύσκολο

“Έτρεξες τόσο γρήγορα ως τον φράχτη! Αυτή τη φορά, μπορείς να σκεφτείς έναν πολύ αργό τρόπο για να φτάσεις ως εκεί;”

Επαναλάβετε και αναπτύξτε αυτά που σας λέει το παιδί σας

Καθώς το παιδί σας κοιτάζει ένα βιβλίο και λέει: “Μου αρέσουν οι σαύρες”, μπορείτε να πείτε: “Ξέρω ότι σου αρέσουν οι σαύρες. Τι σου αρέσει σε αυτές;

Χρησιμοποιήστε ενδιαφέρουσες λέξεις για να αναπτύξετε το λεξιλόγιο του παιδιού σας

“Νομίζω ότι αυτό το παγωτό είναι νόστιμο. Μου αρέσει η κρεμώδης υφή και τα κομμάτια καραμέλας”.

 

Πηγή: Adapted from A. Dombro, J. Jablon, & C. Stetson, 2010, “Powerful Interactions Begin with You”, Teaching Young Children 4 (1): 12–13.