Αναγνώρισε & Βοήθησε Για εκπαιδευτικούς

Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού

Είναι γεγονός ότι δε γνωρίζουμε ακριβώς πόσα περιστατικά κακοποίησης / παραμέλησης παιδιών εμφανίζονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα καθώς δεν υπάρχει επίσημο σύστημα εντοπισμού, συλλογής δεδομένων και καταγραφής. Σύμφωνα όμως με τις εκτιμήσεις τα περιστατικά υπολογίζονται σε μερικές χιλιάδες το χρόνο και αφορούν παιδιά όλων των ηλικιών. Η κακομεταχείριση παιδιών δεν αποτελεί λοιπόν, μόνο ένα πολύ σοβαρό ζήτημα για τα παιδιά-θύματα, με πολύ δυσμενείς επιπτώσεις στο σύνολο της ψυχοσωματικής τους ανάπτυξης, αλλά και ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα.

Αφού τα παιδιά αυτά δεν ήταν αρκετά τυχερά να έχουν ένα οικογενειακό πλαίσιο που θα τα προστατεύσει, χρειάζεται η κοινωνία να αντισταθμίσει αυτό το ρόλο.  Η πιο στενή επαφή των παιδιών με την κοινωνία είναι ο εκπαιδευτικός τους. Πολύ συχνά δε, ο εκπαιδευτικός είναι η πρώτη τους επαφή με κάποιον έξω από το οικογενειακό σύστημα  και σίγουρα είναι κάποιος που τον συναντούν κάθε εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας, τον γνωρίζουν πολύ καλά και (θα θέλαμε να) τον εμπιστεύονται.

Ο εκπαιδευτικός, από την πλευρά του, έχει αναλάβει τον ρόλο να εκπαιδεύσει τα παιδιά και αυτό, ως γνωστόν, δεν περιλαμβάνει μόνο τη διδασκαλία της ύλης, αλλά και τη φροντίδα του εαυτού. Ακόμα και σε χώρες όπως η Ελλάδα, όπου η θεσμική υποχρέωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τον εντοπισμό και την καταγγελία περιστατικών κακοποίησης/παραμέλησης μοιάζει να μην είναι τόσο ξεκάθαρη, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται ως ηθική τους υποχρέωση να προστατεύουν τα παιδιά και να προλαμβάνουν καταστάσεις που τα θέτουν σε κίνδυνο. Κατανοούν, άλλωστε, ότι ούτε η βασική διδασκαλία δεν μπορεί να επιτευχθεί εάν ένα παιδί δεν αισθάνεται καλά και δεν ζει σε ένα ασφαλές περιβάλλον.

Πώς μπορεί να εντοπίσει ένα εκπαιδευτικός περιστατικά κακομεταχείρισης;

Δύο πιθανές απαντήσεις στις αγωνίες του εκπαιδευτικού

Τα σημάδια που πρέπει να μας ανησυχούν

Τα διαφορετικά είδη κακομεταχείρισης παιδιών συχνά συνυπάρχουν (πχ. η σωματική κακοποίηση συνοδεύεται σχεδόν πάντα από συναισθηματική κακομεταχείριση). Ωστόσο, για να μπορούμε με μεγαλύτερη ευκρίνεια να περιγράψουμε τα σημάδια που ο εκπαιδευτικός οφείλει να προσέχει, διακρίνουμε διαφορετικά είδη κακομεταχείρισης.

Τα σημάδια κακομεταχείρισης που περιγράφονται αφορούν σωματικές ενδείξεις ή/και ενδείξεις στη συμπεριφορά του παιδιού, αλλά οι λίστες που καταγράφονται δεν μπορεί να είναι εξαντλητικές: είναι όμως ενδεικτικές. Σε κάθε περίπτωση τονίζουμε ότι ο εκπαιδευτικός οφείλει πρώτα απ’ όλα να έχει τα μάτια του ανοικτά, να παρατηρεί, να δείχνει εμπιστοσύνη στο ένστικτό του αλλά και να λαμβάνει υπόψη του τη συνολική εικόνα του παιδιού.

Κακοποίηση

Παραμέληση

Μιλώντας με το παιδί

Αν και τα παιδιά που κακοποιούνται/παραμελούνται έχουν ανάγκη από βοήθεια, πολλές φορές, όταν ερωτηθούν, αρχικά αρνούνται ότι υφίστανται κακομεταχείριση, καθώς μπορεί να φοβούνται την αντίδραση των γονιών τους, αλλά και τις άλλες επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτή η παραδοχή (μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά αγαπούν τους γονείς τους, ακόμα και αν αυτοί δεν τους φέρονται με κατάλληλο τρόπο).

Είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να προσφέρουν στο παιδί ένα ασφαλές περιβάλλον όπου θα μπορεί να τους μιλήσει – αυτό ΔΕΝ περιλαμβάνει την υπόσχεση ότι οι ίδιοι θα κρατήσουν εχεμύθεια σχετικά με την κακομεταχείριση – και να «διαβάζουν μέσα από τις γραμμές» αυτών που λέει το παιδί. Δεν ζητούν από το παιδί να τους δώσει περισσότερες πληροφορίες από όσες το ίδιο θέλει να τους εμπιστευθεί, ούτε επιμένουν να τους δείξει σημάδια από χτυπήματα ή άλλες ενδείξεις κακοποίησης. Δεν είναι δουλειά του εκπαιδευτικού να διερευνήσει εάν είναι αληθή τα λεγόμενα του παιδιού. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να δείξει στο παιδί ότι τιμά και επικροτεί την απόφαση του να ανοιχτεί και να ζητήσει βοήθεια, να το διαβεβαιώσει ότι δεν φταίει που υφίσταται κακομεταχείριση και ότι θα φροντίσει να έχει τη βοήθεια που χρειάζεται ώστε να είναι ασφαλές.

Οι ενέργειες του εκπαιδευτικού – ζητώντας βοήθεια

Δεν είναι στόχος αυτού του κειμένου να εξηγήσει τις νομικές διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσει ο εκπαιδευτικός όταν αντιληφθεί ένα περιστατικό κακοποίησης/παραμέλησης. Σίγουρα, όμως, είναι μία δύσκολη και απαιτητική συνθήκη.

Είναι ευθύνη του εκπαιδευτικού να καταγγείλει την κακομεταχείριση, αλλά δε σημαίνει ότι δε χρειάζεται στήριξη και ο ίδιος. Σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι να συζητήσει τις υποψίες ή τη βεβαιότητα που έχει με άτομα στο σχολικό περιβάλλον που, λόγω θέσης, έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν τι συμβαίνει με τα παιδιά του σχολείου -είναι σημαντικό, ωστόσο, να επιλέξει τα άτομα που ο ίδιος έχει καλή προσωπική σχέση και που εμπιστεύεται: μπορεί να είναι η διευθύντρια του σχολείου, ο σχολικός ψυχολόγος, η συντονίστρια εκπαιδευτικού έργου, ο σύμβουλος σχολικής ζωής. Επίσης, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναζητήσει στήριξη από τηλεφωνικές γραμμές που ειδικεύονται σε θέματα παιδιών, γονέων και εκπαιδευτικών.

Πάνω απ’ όλα, όμως, χρειάζεται ο εκπαιδευτικός να πιστεύει βαθιά ότι οφείλει να λειτουργεί υπέρ των παιδιών. Και όλα τα παιδιά έχουν το δικαίωμα να ζουν σε ένα ασφαλές περιβάλλον, ελεύθερο από κακοποίηση και παραμέληση.

Λήδα Αναγνωστάκη, MSc., PhD.

Επίκουρη Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας με έμφαση στις Ψυχοδυναμικές Θεωρίες. Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών